تصور کنید که شما در حال عجله هستید، یک دست قهوه در دست دارید و کلیدهای خودرو در دست دیگر، وقتی که سوئیچ را میزنید و... کلیک. سکوت. شما کابلهای استارت را برمیدارید و از یکی از دوستان خود کمک میخواهید، فکر میکنید که فقط باتری تمام شده است. اما نکته جالب اینجاست که حتی پس از استارت، خودروی شما پس از چند دقیقه دوباره خاموش میشود. چرا؟
در واقع، مشکل اصلی ممکن است باتری شما نباشد – احتمال دارد که با یک دینام خراب مواجه باشید. پس، آیا میتوانید خودرویی با دینام خراب را استارت بزنید؟ در اینجا آنچه که باید بدانید.
آیا خودرو با دینام خراب استارت میخورد؟
اگر باتری شما شارژ داشته باشد، بله – اما نباید انتظار داشته باشید که مدت طولانی روشن بماند. وقتی که خودرویی را استارت میزنید، به باتری آن انرژی کافی میدهید تا موتور روشن شود و خودرو شروع به حرکت کند. معمولاً اینجا است که دینام وارد عمل میشود.
دینام باتری را شارژ کرده و سیستم الکتریکی خودرو را پس از روشن شدن موتور فعال نگه میدارد، به همین دلیل است که استارت زدن خودرویی با دینام خراب به نوعی بیفایده است. با یک دینام خراب یا نیمهکار، شارژ باتری ممکن است غیرقابل اعتماد یا وجود نداشته باشد، و این باعث میشود که تمام فشار روی باتری قرار گیرد – چیزی که باتریها برای آن طراحی نشدهاند. در نهایت، خودرو شما احتمالاً دوباره خاموش میشود و نیاز به استارت دوباره خواهید داشت.
چند دقیقه خودرو با دینام خراب روشن میماند؟
پس از خرید ماشین جدید ، زمانی که دینام خراب است، خودروی شما روی زمان قرضی حرکت میکند – و این زمان معمولاً به دقایق اندازهگیری میشود. نمیتوانیم پیشبینی دقیقی از مدت زمان ادامهدار روشن بودن خودروی شما با دینام خراب ارائه دهیم، زیرا این امر کاملاً به اندازه، شارژ و سلامت باتری شما بستگی دارد.
با این حال، اگر باتری شما کاملاً شارژ شده و در وضعیت خوبی باشد، و مصرف لوازم جانبی (کولر، رادیو، چراغها و غیره) محدود باشد، ممکن است بدون خاموش شدن خودروی شما مدت زمانی را بگذرانید. اما اگر باتری تازه استارت شده باشد یا شارژ کمی داشته باشد، موتور تنها چند دقیقه پس از استارت خاموش خواهد شد. در نهایت، رانندگی بدون دینام عملکردی ریسک دارد. در بهترین حالت، شما در پارکینگ یا کنار جاده گیر خواهید کرد، و در بدترین حالت، خودرو در مکانی خاموش میشود که نمیتوانید از آنجا بیرون بروید و این خطراتی برای خودتان و دیگران ایجاد میکند.
نشانههای خرابی دینام
پس چگونه میتوانید نشانهها را قبل از گیر افتادن در کنار جاده شناسایی کنید؟ در اینجا برخی از رایجترین نشانههای خرابی دینام آورده شده است:
چراغهای هشدار: چراغ هشدار باتری یا چک موتور معمولاً زمانی که دینامها خراب میشوند روشن میشود.
درخشش ناهماهنگ چراغهای جلو: اگر چراغهای جلو شما کمنور یا چشمکزن باشد یا بهطور غیرعادی روشنتر از معمول به نظر برسد، میتواند نشانهای از این باشد که دینام شما ولتاژ ناپایدار یا هیچ ولتاژی تولید نمیکند.
باتریهای مرده مکرر: اگر مجبورید به طور مکرر خودرو را استارت بزنید یا باتریها را تعویض کنید، اما همچنان باتری شما میمیرد، احتمالاً دینام شما به درستی کار نمیکند.
مشکلات الکتریکی عجیب: مشکلات تصادفی در اجزای الکتریکی، مانند حرکت کند پنجرهها یا مشکلات با رادیو، همچنین میتواند نشاندهنده دینامی باشد که ولتاژ کافی تولید نمیکند.
صداهای عجیب: اگر صداهایی مانند غرش، ناله یا صدای ساییدگی از محفظه موتور میشنوید که همراه با مشکلات دیگر است، احتمالاً خرابی مکانیکی در دینام شما وجود دارد.
برای بررسی دقیقتر دینامها و رد کردن مشکلات باتری و استارتر بهعنوان علل، مقالهی ما تحت عنوان "باتری مقابل دینام مقابل استارتر: کدام عامل مقصر است؟" را مطالعه کنید.
چه کاری باید انجام دهید اگر خودرو پس از استارت دوباره روشن نماند؟
پس از اینکه خودروی خود را استارت زدید و چند بلوک رانندگی کردید و دوباره موتور خاموش شد، چه باید کرد؟ پس از اینکه خود را به مکانی امن رساندید یا خودرو را برای حمل به خانه آماده کردید، در اینجا اقداماتی است که میتوانید برای تشخیص مشکل انجام دهید:
به دنبال چراغهای هشدار بگردید: زمانی که خودرو روشن بود، آیا چراغ هشدار روشن شد؟ بسیاری از خودروهای مدرن چراغ هشدار باتری یا پیامی در مرکز سرگرمی شما نمایش میدهند اگر دینام باتری شما را شارژ نکند. اگر یکی از این نشانگرها روشن شد، وقت آن است که خودرو را به تعمیرگاه ببرید.
کابلها و اتصالات را بررسی کنید: سیمکشی شل یا زنگزده میتواند مانع از شارژ شدن باتری توسط دینام شود. قبل از لمس هرکدام از این اتصالات در هنگام عیبیابی، حتماً باتری خود را جدا کنید.
باتری را بررسی کنید: اگر باتری شما قدیمی، باد کرده یا ترمینالها زنگ زده است، ممکن است بخشی از مشکل باشد. برای باتریهای قدیمیتر از سه سال، آن را شارژ کرده و خروجی آن را با مولتیمتر بررسی کنید؛ باتری سالم معمولاً 12.6 ولت را ارائه میدهد. اگر باتری باد کرده باشد، فوراً آن را تعویض کنید – این یک خطر ایمنی است. برای ترمینالهای زنگزده، به سادگی سیمهای باتری را جدا کرده، ترمینالها و سیمها را تمیز کرده و دوباره نصب کنید.
دینام خود را بررسی کنید: میتوانید از مولتیمتر استفاده کنید تا ببینید آیا دینام شما برق تولید میکند یا خیر. برای این کار، خودرو را روشن کنید. هنگامی که موتور در حال کار است، به دقت پروب سیاه مولتیمتر را به زمین پشت دینام وصل کنید و پروب قرمز را به ترمینال خروجی وصل کنید. (این کار بهخاطر وجود قطعات چرخان بسیار خطرناک است.) اگر ولتاژ حدود 14 ولت بود، دینام شما برق کافی تولید میکند. (در برخی خودروها ولتاژ بالاتر خواهد بود.) اگر ولتاژ کمتر از 14 ولت باشد، احتمالاً مولتیمتر فقط ولتاژ باتری را میخواند که نشاندهنده این است که دینام شما کار نمیکند.